عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تشریح کرد:

2 راهکار کنترل نرخ ارز | ضرورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای کنترل نرخ ارز دو راهکار وجود دارد، یکی تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و دیگری جمع‌آوری نقدینگی مردم توسط دولت با فروش املاک و مستغلات است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای کنترل نرخ ارز دو راهکار وجود دارد، یکی تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و دیگری جمع‌آوری نقدینگی مردم توسط دولت با فروش املاک و مستغلات است.
کد خبر: ۱۳۹۲۶۰۱

به گزارش جام جم آنلاین، جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس در رابطه با دلایل افزایش قیمت ارز، گفت: دلایل افزایش نرخ ارز کاملا روشن است؛ وقتی در طول سال‌های گذشته رشد نقدینگی زیاد بوده و پایه پولی رشد کرده و تورم داخلی نیز وجود داشته است و تورم داخلی بیشتر از تورم خارجی بوده، لذا این مسائل اثرات خود را بر روی افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: وقتی این شرایط به وجود می‌آید ممکن است مسئولان مربوطه با تزریق ارز به بازار نرخ ارز را ثابت نگه دارند، اما برای ثابت نگاه داشتن نرخ ارز با توجه به محدودیت منابع ارزی تا حد توان، امکان و ظرفیت وجود دارد و وقتی منابع ارزی محدود باشد، امکان ادامه این کار وجود ندارد، بنابراین قیمت ارز بالا می‌رود، لذا تا زمانی که سیاست‌های پولی، مالی و ناترازی بانکی و بودجه‌ای حل نشود، مشکل افزایش قیمت ارز نیز حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این ناترازی ها و کسری‌ها وجود دارد، تشدید تورم نیز خواهیم داشت، گفت: افزایش تورم نیز باعث افزایش قیمت ارز می‌شود و در این شرایط نیز مردم برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خروج نقدینگی از بانک‌ها می‌کنند و با نقدینگی خود اقدام به خرید ارز، سکه، خودرو، زمین و مسکن می‌کنند. لذا تقاضای سفته بازی در این بازارها شکل می‌گیرد و با توجه به افزایش تقاضا و ثابت بودن عرضه ، قیمت‌ها در تمام این کالا اضافه می‌شود.

وی بیان داشت: بنابراین برای کنترل این وضعیت، منطقی ترین روش تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است تا با گرفتن مالیات انگیزه سفته بازی در بازارهای مختلف مهار شود.

قادری افزود: با تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه متقاضیان سفته بازی در بازارهای سکه، ارز، مسکن و خودرو می‌دانند که در صورت خرید اضافه این کالا در پایان سال باید مالیات بپردازند و لذا تقاضای سفته بازی کم می شود و می‌تواند تعادلی را در بازار ارز ایجاد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راه دیگر کنترل تقاضای سفته بازی در بازارهای مختلف آن است که دولت برای جمع آوری نقدینگی مردم اقدام به عرضه املاک و مستغلات خود کند و نقدینگی را که از این راه به دست می‌آورد را به پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام تزریق کند تا در آن طرف باعث افزایش عرضه خدمات و تولیدات شود و با این کار یک مقدار تورم را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها